Szeretettel köszöntelek a Jobbik Magyarországért Mozgalom klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Jobbik Magyarországért Mozgalom klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Jobbik Magyarországért Mozgalom klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Jobbik Magyarországért Mozgalom klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Jobbik Magyarországért Mozgalom klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Jobbik Magyarországért Mozgalom klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Jobbik Magyarországért Mozgalom klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Jobbik Magyarországért Mozgalom klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | [Törölt felhasználó] | 2 hozzászólás
A múlt
héten megjelent egy cikk a penzcentrum.hu honlapon, mely a magyarországi
vízdíjakat vette górcső alá. Az elemzés szerint a legalacsonyabb víz-
és csatornadíj Debrecenben van, ahol a lakók 512 forintot fizetnek
köbméterenként. Ha tovább böngésszük az adatokat, akkor az ország többi
részén a következő díjakkal szembesülünk: Miskolc 567 Ft/m3, Budapest 568 Ft/m3, Szeged 583 Ft/m3, Pécs 686 Ft/m3, Siófok 997 Ft/m3, Salgótarján 1004 Ft/m3.
Arra gondoltam, hogy talán
érdemes megvizsgálni az ügyet európai viszonylatban is. A múlt hónapban
megjelent National Geographic (NG) magazin adatai szerint, egy köbméter
víz és a csatornadíj ára 220 forintos dollárral számolva Rómában 110
Ft/m3, Amszterdamban 205 Ft/m3, Madridban 136 Ft/m3, míg Helsinkiben 268 Ft/m3. Ami legjobban közelít hozzánk az
Belgium a maga 521 Ft/m3 –vel
és Dánia a 754 Ft/m3 -es
szolgáltatási díjával.
És hogy teljes legyen a kép. A NG adatai
szerint az Egyesült Államokban San Diegoban a legdrágább a szolgáltatás,
ahol 363 forintnyi dollárt kérnek egy köbméterért, Ausztráliában Sydney
áll az élen 355 Ft/m3-rel,
Japánban Kumamoto vezet 228 Ft/m3-rel,
Ázsában Szingapur 134 Ft/m3–rel,
Afrikában pedig Windhoek 92 Ft/m3-rel.
Gondolom,
most sokakban felmerül a kérdés: Vajon hogy lehet az, hogy nálunk, a jó
minőségű és nagy mennyiségű édes- és termálvíz hazájában még
világviszonylatban is ilyen irreálisan magas vízdíjak vannak? Hogy lehet
az, hogy a vízben jóval szegényebb országokban is alacsonyabb a víz ára
mint nálunk?
Ha visszatekintünk az elmúlt évtizedekre, akkor
megállapítható, hogy nem csak Magyarországon, de Európa nyugati felén
is, a XX. század végéig a víz közösségi tulajdonnak és nem piaci
terméknek számított, ezért aztán vízközművek is közösségi tulajdonban
működtek. Azonban az elmúlt húsz évben egyre több olyan előrejelzés
látott napvilágot, hogy az édesvízkészletek korlátos volta és az
emberiség gyorsan növekvő vízigénye miatt az édesvíz lesz a XXI. század
stratégiai eleme.
Az előrejelzésekkel párhuzamosan egyre több
multinacionális óriáscég jelent meg a víziközmű-szolgáltatások piacán,
pedig a vízszolgáltatás magánkézbe adása továbbra sem volt indokolt,
hisz azt semmilyen gazdasági ok támasztotta alá. Egész egyszerűen azért,
mert az ilyen jellegű piacokon versenyhelyzet nem jöhet létre. A
víziközmű-szolgáltatás természetes monopólium, azaz a méretgazdaságosság
okán egy adott termelési szint olcsóbban állítható elő egyetlen
vállalat által, mint több vállalat termelésének bármiféle
kombinációjával.
A vízszolgáltatás egész más történet, mint az
elektromos áram, vagy a gáz, hisz ott a hálózat országosan, vagy akár
európai szinten is teljesen ki van építve, még egy vízszolgáltatásnál ez
nem így működik. Ebben az esetben regionális vízművek vannak. Ezért
hiába is akarna valaki Pécsett a debreceni vízműnél vizet vételezni, ez
egész egyszerűen lehetetlen.
A fentiekből látható, hogy
vízközművek privatizációja mögött nem épeszű gazdasági indokok állnak,
hanem egyrészt az a nagy, liberált állatság, hogy a magáncégek a
monopolszolgáltatást is hatékonyabban tudják működtetni, mint az adott
állam, vagy település. Másrészt pedig az a cionista törekvés, amely azt
tűzte ki célul, hogy a maga uralma alá hajtsa az egyes országok
stratégiai erőforrásait. Ezért nem véletlen az, hogy Világbank és az IMF
is a vízközművek privatizációját szabja általában a legelső
feltételként az általa csőd közelébe juttatott országoknak, a számukra
álszent módon megmentőnek nevezett hitelekért.
A cionisták
gátlástalanságára a legjobb példa talán a 2000-es bolíviai vízháború
esete. Történt ugyanis, hogy a Világbank erőteljes nyomására a bolíviai
kormány privatizálta Cochabamba, az ország harmadik legnagyobb városának
vízszolgáltató vállalatát. A vízkoncessziót egy addig ismeretlen
konzorcium, az Aguas Del Tunari (ADT) transznacionális – egyesült
államokbeli, spanyol, olasz, brit óriáscégek tulajdona – vállalat
egyedüli indulóként nyerte meg.
A cég azzal párhuzamosan, hogy az
egekbe emelte a vízdíjat, a helyi hatóságok asszisztálásával Cochabamba
lakóinak külön törvényben tiltotta meg, hogy a folyókból, patakokból és
tavakból vizet vételezzenek. Azonban még ez sem volt elég. Az ADT
minden csepp vízen keresni akart. Így végül a hatóságok az esővizet is
privatizálták, és a koncessziós szerződés értelmében még az esővíz
gyűjtését is megtiltották a nyomornegyedek lakóinak. De itt még mindig
nincs vége a történetnek, mert a fenti a gazemberségek mellett, a
bolíviai kormány még további évi 16 százalékos extraprofitot is
garantált a konzorciumnak.
A kirobbanó társadalmi tiltakozás
során tízezrek vonultak a város utcáira, és védekezni próbáltak az
ellen, hogy a jövedelmük egyharmadát ivóvízért, egy külföldi konszernnek
kelljen befizetni. A kormány nagy rendőri és katonai erőket vezényelt
az utcákra. Az erőszak 2000 áprilisában tetőzött, amikor is
Cochabambában rendkívüli állapotot vezettek be. A vízháború, amely hét
ember életét és több száz sebesültet követelt, végül a tiltakozók teljes
győzelmével végződött. A kormány kénytelen-kelletlen visszavonta a
privatizációt, a cionisták pedig visszavonulót fújtak. A történet
további érdekessége még, hogy ebben a konfliktusban vált népszerűvé a
jelenlegi elnök, Evo Morales, aki szakszervezeti vezetőként utcára vitte
az embereket.
De természetesen nem mindenhol vetik el annyira a
sulykot, mint Bolíviában, nincs mindenhol ekkora gátlástalanság, mint
arrafelé, de azért az megállapítható, hogy Európában is addig feszítik a
húrt, amíg csak lehet.
Ha megnézzük az itthoni helyzetet, akkor
látható, hogy a honi vízkészlet privatizációja még 2007-ben kezdődött,
amikor is Fodor Gabriella, akkori környezetvédelmi és vízügyi miniszter a
vagyontörvény második változatát is beterjesztette a parlament elé. Az
elfogadott törvény a regionális vízközműveket kivonta a tartósan állami
tulajdonban maradó cégek köréből és ezzel megnyitotta az utat a
vízvagyon privatizációja felé.
Az elfogadott szabályozás hatására
a vízmultik az elmúlt években Magyarországon is megjelentek, és
kisebb-nagyobb tulajdonrészeket szereztek számos korábban tisztán
önkormányzati tulajdonú vízműtársaságban. Mára már ott tartunk, hogy
Magyarországon a vízszolgáltatás negyven százaléka részben vagy
egészében privatizált vállalatokon keresztül történik.
A már
privatizált szolgáltatókat jelenleg két francia cég Veolia Eau és a Suez
Environnement uralja, amelyek egy, a Gyurcsány-kormánnyal kötött
háttéralku eredményeként felosztották maguk között a magyar piacot. A
megállapodás értelmében a Dunától nyugatra lévő rész a Suez, míg a
keletre lévő a Veolia érdekkörébe került.
A két cég egyébként a
világ legnagyobb, francia gyökerű multinacionális
víziközmű-szolgáltatója. Jelenleg ez a két vállalat ellenőrzi a globális
vízpiac közel negyven százalékát, összesen százötven országban vannak
jelen. Magyarországon a Suez Environnement Pécsen túl a Fővárosi
Vízművekben, míg a Veolia Eau a Szegedi Vízműben, a Fővárosi
Csatornázási Művekben, a Salgótarjáni Csatornaműben és az Érd és Térsége
Vízi Közműben szerzett befolyást, de az érdekkörükön belül már
bevásárolták magukat több tucat kisebb vízművállalatba is.
A
multicégek terjeszkedését segítő hazaárulók nem csak Elqró regnálása,
hanem Bajnai országlása alatt is tovább folytatták a romboló
tevékenységüket. Ekkor már nem csak a szolgáltató cégeket, hanem magát a
vízvagyont és a vízhasznosítást is el akarták herdálni.A Magyar Nemzeti
Vagyonkezelő Zrt. (MNV) tavaly áprilisi közleményében ismertette a
Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács azon határozatát, mely az egyes,
állami kézben lévő regionális víziközmű-társaságok átalakításáról szólt.
E szerint az Észak-magyarországi Regionális Vízművek Zrt. (ÉRV)
vagyonkezelésébe adták volna a Tisza Menti Regionális Vízművek Zrt.
(TRV) és a Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. (DMRV) állami tulajdonú
üzletrészét.
A regionális vízművek átszervezése mögött, azonban
nem költségcsökkentési, vagy minőség növelő szándék állt, hanem az, hogy
az öt regionális víziközmű-társaságból két vállalatcsoport alakuljon ki
a Duna két partján Ezért lett volna szükség az egységes vízbázison
szolgáltató DMRV dunántúli területeinek szakmai indokokkal nehezen
alátámasztható leválasztására.
Az MNV döntése ellen maguk az
érintettek is tiltakoztak, de a privatizációs tervek országos szinten is
felháborodást keltettek. Oszkó Péter akkori pénzügyminiszter
természetesen azonnal cáfolta a vízvagyon multiknak való átjátszását,
azonban azt valahogy elfelejtette hozzátenni a mondókájához, hogy ő volt
az egyik vezetője annak az Oppenheim és Társai – Freshfields Bruckhaus
Deringer ügyvédi irodának, aki 2003-ban tanulmányt készített "A regionális vízi közművek üzemeltetése,
privatizációja" címmel. Ez az apró tény pedig, azért valljuk meg
már akkor is erősen megkérdőjelezte Oszkó szavainak a hitelét.
Végül
a tiltakozások hatására az átszervezések nem történtek meg, de a
multicégek továbbra ugrásra készen várnak arra, hogy szolgáltatás
felügyelete mellett, az első adandó alkalommal felvásárolják a közösségi
tulajdonban lévő vízvagyont is.
Persze most a liberáltak
jöhetnének azzal, hogy mit hőbörgünk, hisz nem a vízvagyon lett eladva,
hanem csak a szolgáltatás, ami biztosítja, hogy a víz eljusson a
fogyasztókhoz. Ráadásul a víz árát nem is a multik határozzák meg, hanem
az állami tulajdonú víziközművel rendelkező településeken a
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, míg az önkormányzati tulajdonú
víziközművek esetében az illetékes önkormányzat képviselőtestülete.
És
ebben igazuk is van. Azonban a fenti duma csak arra jó, hogy elterelje a
lényegről a figyelmet. Tegnap beszéltem egy vízügyes szakemberrel, aki
elmondta, hogy a nekünk kiszámlázott víz ára alapvetően három fő
tényezőből áll össze. A vízművek először is fizet az államnak azért a
vízért, amit kinyernek a földből, aztán van egy üzemeltetési és
fenntartási költség, ami által biztosítják azt, hogy a víz kifolyjon a
csapból, és végül az utolsó tényező, az a haszon, amit az állam elvár a
közműszolgáltatóktól. Ha megvizsgáljuk azt is, hogy az egyes tényezők
milyen arányban állnak egymással, akkor kijelenthetjük, hogy jelenleg
messze a legnagyobb részt a rendszer működtetése és fenntartása jelenti.
Azaz az a rész, ahová a multik már betették a lábukat.
De a
szabadrablásnak itt még nincs vége. Jól mutatja a rendszer
gátlástalanságát a Fővárosi Vízművek esete is, ahol olyan szerződést
kötöttek a franciákkal, ami akkor is milliárdos sikerdíjat garantál
nekik, ha a vállalat maga nem is nyereséges. Ennek eredményeképpen eddig
összesen 30 milliárd forint sikerdíjat fizettek ki nekik a
vízszámlákból befolyt pénzekből. 2008-ban az is megtörtént, hogy a 2,5
milliárd forint sikerdíj kifizetése után egyáltalán nem maradt nyeresége
a Fővárosi Vízműveknek.
Azonban érdemes megvizsgálnunk azokat a
helyeket is, ahol még nincsenek bent multik a rendszerben. A víz ott a
magyarországi viszonyokhoz képest valóban olcsóbb, de európai szinten
még így is nagyon drága.
Vajon ebben az esetben mi okozhatja
európai összevetésben ezt a jelentős különbséget?
A válasz
egyszerű. A rajtunk eddig élősködő szoclib kormány áldásosnak éppen nem
mondható tevékenysége. Az, hogy a víz alaphangon is ilyen pénzekbe
kerül, annak okát legjobban a honi benzinárképzéssel lehet érzékeltetni.
Ott sem maga a termék az, ami drága, hanem a rengeteg adó és járulék,
amit az állam rápakolt még ilyen-olyan jogcímeken.
A víz esetében
is hasonló a helyzet. Mint már fentebb említettem az állam először
beszedi a pénzt magáért vízért, amit a köz tulajdonában lévő földből
vesznek ki. Aztán befolyik a fenntartásból és az üzemeltetésből származó
munkabérek adói és járulékai, a felhasznált anyagokból, kocsifutásból,
és más egyebekből származó adók és végül még az a haszon is, amit
kötelezően a közműcégeknek meghatároznak. Ez pedig összeadva ennyivel
magasabb, mint bárhol máshol Európában.
Mint látható az egész
rendszer velejéig rohadt. Alaphangon már maga az állam is lekarcolja a
lakosságot, míg a szerencsétlenebb helyeken még a multik is rápakolnak
erre.
És a legszomorúbb az egészben az, hogyha jobban
körbenézünk, ez az egész vízügy, csak egy kis halom azon a szemétdombon,
amit a politikai elit az elmúlt 20 évben itt összehordott. Egy kicsiny
kis probléma, egy kiárult és teljesen tönkretett országban, ahol a
hazaáruló vezetés gátlástalanul képes volt hatalmi helyzetbe hozni
idegeneket, tönkretéve a hazai ipart és a kiskereskedelmet. Ahol egy
multi azonnal kiváltságokat kap, miközben téged száz forintért is
meghurcol az adóhatóság, ahol a rendőrség és a bíróság az idegenek
érdekeit képviseli veled szemben.
Vajon meddig kell még ennek így
lenni?
radicalpuzzle.blogspot.com
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!